مرکز آموزش های ضمن خدمت دوره آشنایی با دستورالعمل شناسایی و ارزیابی تامین‌کنندگان کالا و خدمات دانشگاه تهران را برای مدیران دانشگاه تهران برگزار کرد.

۰۲ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۱۶ کد : ۱۲۷۸۹ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۲۷۱

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش‌های ضمن خدمت، کارگاه آموزشی آشنایی با دستورالعمل شناسایی و ارزیابی تامین‌کنندگان کالا و خدمات دانشگاه تهران، ویژه رؤسا و معاونان اداری و مالی دانشکده‌ها، پردیس‌ها و مراکز دانشگاه و مدیران دارای اجازه خرج، دوم مهر ۱۳۹۹ به‌صورت حضوری و برخط از سوی مرکز آموزش‌های ضمن خدمت دانشگاه، برگزار شد.
دکتر سعید یزدانی، معاون اداری و مالی دانشگاه، هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را افزایش توانمندی‌ها و شایستگی‌های مدیران دانشگاه در تدارکات و خرید کالا و خدمات و همچنین آشنایی و بازآموزی مدیران بر اساس آخرین دستورالعمل‌ها و ضوابط معاملاتی برشمرد و گفت: «با توجه به شرایط جامعه و تغییر در قیمت‌ها این سامانه پیشنهادی یعنی vendor list می‌تواند در خرید کالاهای عمومی و استاندارد مورد نیاز دانشگاه مهم و مؤثر واقع شوند. همچنین با حذف واسطه‌ها و خرید کالاهای با کیفیت که مستقیماً از تأمین کنندگان و عرضه کنندگان خریداری می‌شود، می‌توان قیمت‌ها را به حداقل ممکن رساند و در بودجه‌ای که در اختیار دانشگاه گذاشته می‌شود، صرفه‌جویی بیشتری نمود. در صورت ارائه پیشنهادهای سازنده از سوی مدیران دانشگاهی، جهت اخذ مجوز هیأت امنا و مصوبه‌های لازم اقدام خواهد شد، هر چند پیش از این هم نسبت به اخذ مصوبه‌های مورد نیاز اقدام شده است»
دکتر جابر سلطانی مدیرکل طرح‌های عمرانی و پشتیبانی دانشگاه تهران، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، افزود دانشگاه تهران به عنوان جامعه ترین، بزرگترین و نماد آموزش عالی کشور از تنوع رشته‌های آموزشی، دانشکده‌ها و پردیس‌ها برخوردار است و به تبع آن تأمین کالاهای مورد نیاز در دانشگاه تهران به برنامه دقیق نیازمند است و بهینه شدن هزینه کردها با منابع مالی محدود دانشگاه در شرایط اقتصادی کشور از مهمترین اهداف می‌باشد. داشتن یک ارتباط منسجم بین تأمین کنندگان و خریداران کالا در رسیدن به اهداف بهینه مالی و اجرای آئین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه تهران که به صراحت قید شده صرف و صلاح دانشگاه باید رعایت شود و ضرورت دارد تأمین کنندگان کالا به درستی انتخاب شود. برگزاری این دوره‌ها را در رسیدن به اهداف دانشگاه ضروری دانستند.
در ادامه دکتر شیخ علیشاهی، رئیس اداره بازرگانی و امور قراردادها و دبیر کمیته vendor list دانشگاه تهران، افزود: «با تشکیل این سامانه می‌توان مشکلات تدارکات و امکانات مورد نیاز دانشگاه را حل کرد و از طریق تخفیف و خرید جمعی کالاها، هزینه‌ها را کاهش داد. از طرفی یک بانک اطلاعاتی جامع از تمام تأمین کنندگان تأیید شده توسط کمیته در اختیار دانشگاه قرار خواهد گرفت تا بتوان به صورت عادلانه و شفاف، مطابق با استانداردها، نیازهای دانشگاه را برطرف کرد».
وی افزود: از نمونه‌های موفق در سطح کشور کمک گرفته خواهد شد. قدیمی ترین شرکتی که از اینگونه سامانه بهره گرفته، شرکت نفت بوده و قدمت vendor list در آن شرکت بسیار زیاد و سختگیرانه است. از دیگر نمونه‌های موفق دیگر در این عرصه می‌توان به دانشگاه فردوسی مشهد اشاره کرد.
دکتر شیخ علیشاهی در خصوص ابعاد این سامانه سه مورد مهم را بیان کرد که باید مورد توجه قرار گیرند که شامل تأمین کنندگان و تولیدکنندگان، مجریان پروژه‌های عمرانی و ارائه دهندگان خدمات است.
وی بیان کرد در دستورالعمل شناسایی و ارزیابی تامین‌کنندگان کالا و خدمات دانشگاه تهران، شاخص‌هایی برای ارزیابی و رتبه بندی در نظر گرفته شده که شامل ۷ مورد بود: استاندارد کالا، نوع شخصیت حقوقی تولیدکننده، حسن سابقه و رضایت مشتریان قبلی، نمایندگی فروش، خدمات پس از فروش، حامیان دانشگاه تهران و مدیریت سبز.
آقای مهندس هادی اسکندر، کارشناس ارشد خرید تجهیزات در صنعت پتروشیمی، برای ایجاد ساختار vendor list بیان داشتند که: «ارزیابی اولیه شرایط فعلی سازمان، مطالعه فرایند تأمین، ایجاد ساختار اولیه و دستورالعمل‌های لازم، تست و بازرسی مدل ایجاد شده، مشخص کردن نقاط قوت و ضعف، نهایی کردن پروسه و چارت تدارکات، بازدید و ممیزی برای بررسی دوره‌ای روند اجرای دستورالعمل ها»
در آخر، با بیان تجربیات و پرسش و پاسخ سوالات و رفع ابهامات اعضای حاضر و بر خط، جلسه به پایان رسید.

کلید واژه ها: ضمن خدمت مرکز آموزش های ضمن خدمت دانشگاه تهران دوره آشنایی با دستورالعمل شناسایی و ارزیابی تامین‌کنندگان کالا و خدمات مدیران vendor list


( ۴ )

نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.